Mladá česká koloraturní sopranistka, která již stihla vyhrát mnohou pěveckých soutěží a v Praze pravidelně zpívá roli Mozartovy Královny noci, se stala spásou pro zbrusu novou produkci prestižního belgického operního domu Opéra Royal de Liège Wallonie, když zaskočila 6. března doslova na poslední chvíli za kolegyni, která onemocněla covidem.
Mladá česká sopranistka Lucie Kaňková do Lutychu (Liège) nejprve přijela po předzpívání před dirigentkou a hudební ředitelkou Speranzou Scapucci, aby dělala tzv. covera, neboli náhradníka pro role Philine z opery Mignon a Donny Anny z opery Don Giovanni.
Z hodiny na hodinu se ovšem ocitla na jevišti v úplně jiné roli a zhostila se jí na výtečnou: „Roli Gildy jsem nedávno nastudovala v České republice, takže ji mám čerstvě uloženou v paměti a na premiéru tady v Lutychu jsem se byla podívat. Jaké bylo moje překvapení, když mi druhý den volali, že alternace Gildy je nemocná a já musím co nejdříve zaskočit,“ popisuje vzrušující okamžiky Lucie Kaňková. „Na zkoušku s dirigentem Danielem Orenem, kterého na počátku kariéry objevil sám Leonard Bernstein a je vítězem Karajanovy dirigentské soutěže a za svou kariéru spolupracoval s takovými legendami jako je Luciano Pavarotti, Mirella Freni nebo Franco Zeffirelli, jsem měla jen necelou hodinu a půl. Dokonce jsem s sebou ani neměla noty pro zopakování. Ostatní kolegové, kteří bez výjimky zpívají na nejlepších scénách světa, mi vyjádřili uznání a povzbuzovali mě, což mi dodalo hodně odvahy a sil.“
V představení 6. března roli Rigoletta zpíval Sebastian Catana, který vystupuje v MET, Covent Garden, na Salcburském festivalu, Vévodou byl Giuseppe Gipali, vítěz 2. ceny soutěže Operalie Plácida Dominga a stálý host scén ve La Scale Miláně, Teatru Liceu v Barceloně, Paříži, Veroně či San Franciscu. Alternantem Rigoletta je v této produkci slavný Amartuvshin Enkhbat, který zpívá Rigoletta i ve Scale, stejně jako alternantka Gildi Enkeleda Kamani.
„Cítím se jako ve snu, celý tým je skvělý. Operu v Lutychu jsem zatím znala především z televizních přenosů na TV Mezzo, minulý týden tu měla recitál Nadine Sierra, o dva měsíce dříve zde vstupovali Aleksandra Kurzak a Roberto Alagna a já jim z povzdálí tleskala. Najednou jsem se zde na jevišti ocitla i já. Vedení divadla se můj výkon líbil, stejně jako publiku, které volalo bravo a odměnilo nás ovacemi ve stoje,“ popisuje Lucie.
Opéra Royal de Wallonie angažovala mladou českou sopranistku hned na dvě představení, tj. 6. a 10. března. Nečekané záskoky se v operním světě dějí a patří k němu a často se pak s nimi pojí legendy. Příležitost přeje připraveným.
Sopranistka Lucie Kaňková je nositelkou mnoha pěveckých cen. Vystudovala hudební akademie v Bernu a Lucernu ve Švýcarsku. Od roku 2018 vystupuje na českých i zahraničních operních scénách, kde ztvárnila mj. role Violetty v La Traviatě, Susanny ve Figarově svatbě, roli Poppey v opeře Korunovace Poppey, Fiordiligi v Così fan tutte nebo Barčete ve Smetanově Hubičce. Letošní operní sezonu zahájila La Traviatou v moldavském Kišiněvu v přímém tv přenosu a debutovala jako Královna noci v Praze a další mozartovské role zde připravuje. Letos debutovala v roli v roli Gildy ve Verdiho Rigolettovi a čekají ji umělecké závazky rolí Donny Anny a Philline v belgickém Liège, v létě pak Královna noci na švýcarském festivalu v Munot a na Hudebním festivalu Znojmo v Haydnově opeře Návrat Tobiáše se představí v roli Rafaelle.
Speranza Scapucci se v této sezoně představila jako první žena – dirigentka v milánské La Scale, dále ji v této sezoně čeká i ROH Covent Garde, Curych, Berlín, v příští sezoně Rigoletto v Metropolitní opeře v New York.